Friday 7 October 2011

bermulanya di sini..=)

07/10/2011-alhamdulillah tarikh yang bersejarah perasmian blog saya ini..^_^ sebenarnya semut sulaiman nie di adaptasi dari sebuah kisah yang berkaitan dengan seekor semut yang menjadi penghuni syurga..kisah nya begini..

-------> pada suatu hari, baginda Nabi Sulaiman as melihat seekor semut tengah mengangkat sebutir buah kurma.. kemudian baginda bertanya kepada semut tersebut, " Wahai semut kecil, untuk apakah kurma yang engkau bawa itu?" tanya Nabi Sulaiman as.

Sang semut menjawab, " Wahai Baginda Raja, ini adalah kurma yang Allah SWT berikan kepadaku sebagai makananku selama satu tahun".

Baginda Nabi Sulaiman as kemudian mengambil sebuah botol lalu ia berkata kepada semut, "Wahai semut, kemarilah engkau, masuklah ke dalam botol ini..Aku telah membagi dua kurma ini dan aku berikan separuhnya kepadamu sebagai makananmu selama satu tahun. Tahun depan aku akan melihatmu kembali."

SEMUT MENTAATI RAJA SULAIMAN AS..

---------> sang semut taat pada perintah Nabi Sulaiman as. Setahun telah berlalu, baginda Sulaiman as datang untuk melihat keadaan sang semut. Baginda melihat kurma yang diberikan kepada sang semut itu tidak banyak berkurang. Baginda Sulaiman as bertanya kepada semut kenapa kurma yang hanya separuh itu tidak habis selama satu tahun.

" Wahai semut, mengapa separuh kurma itu tidak habis selama setahun?" tanya Baginda Sulaiman as.
"Aku selama ini hanya menghisap airnya saja dan aku banyak berpuasa," jawab sang semut.

Kemudian sang semut melanjutkan penuturannya.
"Selama ini Allah SWT yang memberikan kepadaku sebutir kurma setiap tahunnya, akan tetapi baginda Sulaiman as telah memberiku hanya separuh saja. Aku sangat takut bila tahun depan engkau tidak memberiku lagi kurma kerana hanya Allah sajalah Yang Maha Pemberi," jelas sang semut.

"Benarlah apa yang telah engkau katakan wahai semut," jawab Nabi Sulaiman as yang kemudian beristighfar.

Nabi Sulaiman as langsung beristighfar dan bertasbih memuji nama Allah SWT melihat penuturan sang semut. Memang Allah SWT Maha Pemberi. Kerana ketaatan semut ini kepada perintah Allah SWT dan RasulNya, hingga semut ini menjadi salah satu penghuni syurga nanti..



pengajaran daripada cerita nie ialah:

- sentiasa taat pada perintah Allah dan rasul
- punya sifat tawakal kepada Allah yang tinggi
- rajin berusaha walaupun tahu Allah Maha Pemberi
- sentiasa beristughfar dan bertasbih memuji kebesaran Allah SWT..

amacam kawan- kawan..kalau semut Nabi Sulaiman boleh buat..kenapa tidak kita yang Allah ciptakan cukup lengkap dengan akal dan segala pancaindera..

SUBHANALLAH..ALHAMDULILLAH..ALLAHHUAKBAR..

inilah sejarah nama blog semut sulaiman di ambil..=)

No comments:

Post a Comment