Thursday, 29 December 2011

bangsaku oh bangsaku...

Di saat ini, di kala ini aku terpana dan terpaku seketika berfikir apakah nasib bangsaku, anak- anak, dan cucu cicit ku 20 hingga 30 tahun akan datang..bolehkah bangsaku maju dari sudut intelektual mahupun spritual? adakah bangsaku masih menjadi satu bangsa yang bermaruah dan berdaulat ataupun sebuah bangsa yang semakin diperkecilkan dan di hina oleh bangsa-bangsa lain? persoalan itu sentiasa bermain di mindaku..bagaimanakah jika satu hari nanti bangsa Melayu ini akan menjadi hamba di bumi sendiri?perkara seperti ini kadang kala membingungkan sanubari ku..



saban hari pelbagai perkara negatif yang dikaitkan dengan bangsa Melayu..kita lihat saja di media- media kita kebanyakannya menyiarkan berita- berita yang mencalar dan mencacatkan maruah bangsa melayu..adakah ini yang kita mahu dari bangsa melayu? bangunlah bangsaku..jangan terus hanyut di dalam angan-angan dan lena yang panjang..

bangsa melayu mewakili agama Islam di negara ini..cacat nama bangsa Melayu maka cacat jua lah tanggapan orang terhadap agama Islam..maka jagalah nama baik bangsa sekaligus nama baik agama itu sendiri wahai bangsa yang bermaruah..bangkitkan semula zaman kegemilangan kita..bersatu padulah..jangan berpecah belah..kerana perpecahan itu hanya akan mendatangkan malapetaka jika tidak di kawal dengan rapi..



wahai bangsaku..betapa aku sayang terhadap bangsaku ini..aku tidak ingin bangsaku terus tenggelam dengan arus pemodenan yang serba mencabar ini...aku tidak ingin maruah bangsaku di injak- injak sesuka hati..berpijaklah di bumi yang nyata..jangan sesekali menoleh ke belakang..



Firman Allah Taala:


" sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri yang mengubahnya". 
( Ar- Ra'ad : 11)

~bangsaku oh bangsaku~

No comments:

Post a Comment