Sunday 11 December 2011

perkara terbalik di sekeliling kita

salam mahabbah semua...apa khabar iman anda hari ini..=) kita selalu mendengar ustaz ustazah atau penceramah- penceramah berkata yang agama Islam itu syumul..tp adakah kita benar- benar memahami apakah yang di katakan dengan Islam agama yg syumul..apa yang kita perhatikan dewasa ini ramai di antara kita sudah tidak dapat membezakan antara adat dan ibadat..mereka beranggapan bahawa adat itu adalah sebahagian daripada ibadat.. di dalam penulisan kali ini saya mengajak rakan- rakan bermuhasabah, menilai dan menghitung amalan yang kita lakukan sehari- harian..kadang- kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut kita lakukan sebagai umat Islam..mungkin kita tidak sedar atau telah terikut- ikut dengan budaya hidup orang lain. perhatikan perkara- perkara berikut sebagai contoh amalan terbalik yang jarang kita ambil tahu:-


----> amalan kenduri arwah beberapa malam yang di lakukan oleh keluarga si mati selepas berlaku kematian (malam pertama,ke-2,ke-3,dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang di anjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga si mati utk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka..namun apa yang berlaku, sudahlah keluarga tersebut di timpa kesedihan, terpaksa pula menyediakan makanan untuk merekayang datang membaca tahlil..tidakkah kita khuatir kalau- kalu kita termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh si mati atau harta peninggalan si mati yang belum dibahagikan kepada yg berhak?


----> lain pula halnya dengan menghadiri kenduri kahwin, kita kerap salam berisi..kalu tak ada duit nak di kepit daalm tangan, maka segan nak pergi makan kenduri kan? tapi kalau nk ziarah orang mati, tak segan pulak salam tak berisi..sepatutnya kalau menziarah keluaraga si matilah kita patut bagi sedekah..kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk di beri makan, bukan untuk menambah pendapatan..terbalik kan??


---->ada satu lagi perkara yang selalu kita terlepas pandang iaitu ketika kita menghadiri majlis pemimpin negara bukan main lagi kita berpakaian cantik, kemas dan bergaya senang cerita nya cun melecun lah..tapi.....bila menghadap Allah baik di rumah mahupun di masjid, pakaian lebih kurang saja..bahkan ada yang tak berbaju..bukankah ini sesuatu yang terbalik??

----.>perkara yang keempat, kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di jamu dengan pelbagai makanan, kita rasa segan nak makan sampai habis kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang di tuntut dibanyakkan makan dan dihabiskan kalau mampu supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir..


---->perkara yang kelima yang saya suka nak sentuh di sini ialah, cuba kita bandingkan solat sunat di masjid dengan solat sunat di rumah..mana satu tempat yang kita rajin nk buat solat sunat..saya yakin dan percaya majoriti di antara kita akan menjawab kita akan rajin buat solat sunat di masjid..mengapa berlakunya keadaan yang sedemikian..sedangkan sebaik- baik nya solat sunat hendaklah banyak di lakukan di rumah seperti yang di anjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak..


---->seperti yang kita ketahui, bulan puasa adalah bulan untuk mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan, tetapi apa yang berlaku kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam didapati perbelanjaan pada bulan puasa adalah yang tertinggi setiap tahun. bukan kah sudah terbalik amalan kita?



---->selalu kita perhatikan kebanyakan orang akan buat kenduri sebelum bertolak ke Mekah, tapi bila dah balik tak buat pun kenduri..anjuran kenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari musafir, bukan kerana nak musafir..bukankah amalan ini sudah terbalik..atau kita mempunyai niat yang lain?? tepuk dada tanya lah iman..

---->apa yang selalu di perhatikan selama ini ramai ibu bapa yang menghantar anak-anak ke tempat tusyen kerana bimbang anak- anak mereka gagal peperiksaan walaupun menelan belanja yang banyak.. tapi kalau anak tak pandai baca al- Quran dan Solat, tak bimbang pulak bahkan tak mahu hantar anak tusyen baca al- Quran atau kelas khas mempelajari Islam..kalau guru tusyen sanggup di beri RM 20.00 utk satu matapelajaran tapi untuk Tok Guru Quran nak bagi RM 15.00 pun menggeletar tangan..apa nak jadi dgn kita kan??kita sepatutnya bimbang kalau anak- anak kita tak pandai baca Quran berbanding dengan tak lulus periksa..hai..terbalik-terbalik..kesimpulannya di sini..kedua- dua nya harus di seimbangkan..


---->perkara yang seterusnya ialah kalau kita bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang..kita mesti pergi kerja. hujan atau ribut mesti pergi kerja..tapi kalau ke nak rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid..sungguh rasa tak malu kita sebagai hamba Allah..rezeki Allah di minta namun nak ke rumahNya pun malas...=(


---->ada satu lagi perkara yang selalu para wanita yang telah bergelar isteri terlepas pandang..(walaupun saya blum berkawin)..ihihi..tapi saya selalu perhatikan ada di antara para isteri bila nak keluar dari rumah sama ada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias..tetapi kalau duduk di rumah..MASYAALLAH..org tngok pun mcm tak lalu jerr..sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya..bukan berhias utk org lain..perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga akan hilang serinya...hihi..nie pndapat saya lhh..

apa-apa pun yg kita lakukan di dunia nie biarlah di landasan yang betul..dan jgn hanya mengikut mmbuta tuli..maka penting utk kita beramal dgn ilmu..oleh itu tuntutlhh ilmu agama di samping ilmu2 yang lain sebagaimana hadis daripada Abu Darda' ra, katanya : " saya mendengar Rasulullah saw bersabda: " keutamaan orang berilmu ke atas orang beribadat adalah seperti keutamaan bulan atas bintang- bintang yang lain". ( Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi)












No comments:

Post a Comment