Tuesday 20 December 2011

uruslah " pedang'' mu dengan baik....

salam ukhuwah blogger2...alhmdulillah..apa khabar anda semua...dah lama saya tak update entry dalam blog saya nie..rinduu pulak rasanya...hihi..mesti anda tertanya2 kan apa sebenarnya yang saya ingin luah kan dari hati saya pada entry kali niee khusus utk anda...ermmm..."pedang"??..mcm bahaya jerk bunyi nya...kih3...tahukah anda apa yang saya maksudkan dengan "pedang" di sini?? kenapa pulak kita perlu uruskan "pedang" kita dengan baik??ahha..saya tahu mesti kepala anda tengah dok pikir apalhh yang saya dok merapu nie...jeng3x.....


ya....betul...sahabat2 memang bijak- bijak belaka..."pedang" yang saya maksud kan di awal entry saya ini adalah berkaitan dengan 4 huruf iaitu M . A . S . A ....kenapa saya samakan perkataan ini dengan masa?? kerana saya mengambil dari pepatah arab yang mengatakan " masa ibarat pedang..jika kamu tidak memotongnya maka dia akan memotong kamu"...nahh...hebatkan kuasa masa...namun ada yang memandang ringan berkaitan dengan pengurusan masa ini..

            MASA adalah anugerah daripada Allah. Ada yang menggunakan masa dengan baik, dan ramai juga yang tidak memanfaatkannya dengan baik...seumur hidup kita sangat berkait rapat dengan masa..sebab itu Rasulullah s.a.w sangat menekankan supaya umatnya merebut peluang dengan menggunakan masa yang ada sebelum kesibukan datang menjelma..

ramai di antara kita tidak pandai menguruskan masa dengan baik..tidak kira dia seorang pelajar, guru, pegawai, menteri, dan sebagainya..kita ambil contoh dlm kehidupan seorang pelajar..< sebab saya pun student, senang cikit..hihi> pelajar yg cemerlang adalah pelajar yg pandai menguruskan masanya dengan baik...tak caya??cubalah tanya dengan pelajar2 cemerlang..kebanyakan mereka adalah terdiri daripada orang2 yang sangat mematuhi jadual harian yang telah mereka tetapkan...< try lahh wat pilot test>hihihi...pelajar yg cemerlang tidak akan mensia2 kan masa mereka yang ada...mereka akan menggunakan masa dengan sebaik2 nya..semua pekerjaan akan di lakukan pada setiap awal waktu seperti tido awal,bangun awal, mandi awal, solat awal, pegi kelas awal dan sebagainya lahh yang awal2..

mungkin anda terbiasa mendengar kata-kata ini.."gagal untuk merancang bererti anda merancang utk gagal"...berapa ramaikah daripada kalangan kita mengaplikasikannya dalam hidup??adakah anda rancang apa yang anda buat minggu ini,hari ini, waima sejam yang lalu?? tak payah jawab saudaraku...saya tak perlukan jawapan anda...=)

pengalaman saya sepanjang menyertai pelbagai organisasi dan bergaul dengan bermacam2 orang <walaupun tak seberapa berbanding dengan pengalamn anda...hihi> saya melihat ramai yang tidak pandai menghargai dan menghormati masa..bukan saja tidak pandai menguruskan masa sendiri tapi juga tidak pandai untuk mnghormati masa orang lain..meeting datang lambat,janji pukul 8 datang pukul 10...adakah ini yang kita harapkan untuk memimpin pada masa akan datang?

 saya pernah terbaca kata- kata Saidina Ali yang mengungkapkan satu kata2 yang cukup bermakna dalam soal merancang. beliau berkata, " kebenaran tanpa perancangan akan di tewaskan oleh kebatilan yang berperancangan". cuba anda teliti dan fahami apakah makna yang tersirat di sebalik kata- kata ini?

ya...memang benar..ia berkaitan dengan kebenaran dan kebatilan..tidak kira sehebat manapun anda, sebijak manapun pemikiran anda, seunggul mana idea yang anda keluarkan tetapi apabila tiada perancangan maka segala- galanya adalah sia- sia..semuanya ditewaskan oleh kegagalan dan kecundang. kegagalan tidak perlu di rancang..apabila anda berdiam diri dan tidak melakukan apa-apa, bermakna anda sedang merancang dengan "penuh tekun" untuk gagal...oleh itu uruslah "pedang" anda dengan baik dan rancanglah sebelum memulakan hari- hari anda..

rasanya tak lengkap pulak entry saya nie kalau tak letak ayat yg berkaitan dgn masa..^_^


In the name of Allah, Most Gracious, Most Compassionate

1- By the Time
2- Most surely mankind is in loss. 
3- Except those who believe, and do righteous deeds, and they connect on the Truth 
and they connect with Sabr


insyaAllah we will see in the next entry...Wallahhu'alam..







No comments:

Post a Comment